2016. február 22.

Vass Attila (szerk.): A megálló – Miért?

Kép forrása: Írnom kell!
Korábban már írtam, hogy felkértek két antológia véleményezésére. Az elsőről itt olvashattok.

Kíváncsi voltam, ezúttal milyen témákban olvashatok, illetve mekkora hatással lesznek rám az új írók alkotásai.

Ezzel a kötettel is hamar végeztem, noha több írás került bele, mint a másikba. Eleinte úgy terveztem, hogy az előzőhöz hasonló koncepció alapján készítem el a posztot, majd arra jutottam, hogy megpróbálok átfogóbb képet alkotni. Tudván, hogy nem szép dolog egy antológiáról úgy írni, hogy csak egy-két novellát emelünk ki, végül az alap elhatározáshoz tértem vissza: vagyis egyesével mondom el rövidebb-hosszabb véleményemet az alkotásokról.

Nézzük csak. Ez esetben is egy-egy, előre meghatározott téma köré kellett felépíteni a történetet. Volt, akinek nagyon jól sikerült, és akadt, akinek a megoldása nem annyira győzött meg. Ez mindkét témára igaz. 

I. A megálló


Marc O’Weaks: A megnemálló

Nagyon rövid, ugyanakkor gördülékeny írás. A végét elsőre kicsit hirtelennek éreztem. Sajnálom, hogy nem sikerült megnyernie.


Köles Hajnalka: Szálljunk fel a buszra!

Jobban tetszett, mint az előző antológiában publikált írás (Lány a babák mögött). Kidolgozottabbnak, erősebbnek éreztem, és a szituáció is remek. Az E/2-es elbeszélés is jó választás. :)

Sipos Zsuzsanna: Találkoztunk már

Nem lenne rossz a történet, de itt-ott zavarónak találtam a túl részletes leírásokat és cselekvéseket, és Tilda bemutatását. A másik dolog a rejtély-rész volt. SPOILER Sok kérdés merült fel bennem olvasás közben. Gondolom a férfi Tilda testvére lehet, hiszen a leírás szerint vele egykorú. Hol volt eddig? Mit csinált? Hogy került hozzá a lány születési anyakönyvi kivonata? Miért viselkedik úgy, ahogy? És így tovább… Viszont ha az apja, akkor nem lehet egyidős a lánnyal… SPOILER VÉGE. Szomorú vagyok, mert nem szeretek negatív dolgokat írni. Furcsa volt jelen időben olvasni. Nem is tudom, talán E/1-es múlt időben más hangzása lenne. Néha segít, ha többféleképpen írjuk meg az adott szituációt. És jó, ha van kéznél egy béta is. Nem szeretnék túl kukacoskodónak tűnni, pusztán segíteni szeretnék a fentebb jelzett észrevételekkel.

Andi Sweet: Harminc

Én is túlléptem a három X-en, ahogy Pippa, bár korántsem ugyanazok a problémák foglalkoztatnak/foglalkoztattak. Tetszett, mikor elszégyellte magát, amiért apróságok miatt bosszankodik, mikor másoknak sokkal nagyobb gondjai vannak. Kíváncsi vagyok, mi minden történt vele és Choux-val a  két novella közt eltelt időben. Úgy vélem, Pippa érettebb lett, és talán Iza tanácsa is segített neki valamennyit.


S. M. Kinda: B-re várva

Az egyik legkülönlegesebb novella, amivel eddig találkoztam. Igaz, Kinda írásai amúgy sem hasonlíthatóak senkiéhez, annyira egyediek. Rövidsége ellenére is tartalmas, sokatmondó írás.


Tris McAdams: Kiskedvencek


Első gondolatom az volt, hogy milyen aranyos történet. Megmosolyogtatott. A vége ötletes, tetszett a a havazás oka. :) A rövidségét kicsit sajnáltam, de ebben a témában talán ez volt a megfelelő hossz.


Marc O Weaks: A piliterolok bánata:

Nem rossz írás, a probléma az én gépezetemben van. Nem vagyok egy nagy sci-fi rajongó, és pusztán csak néhány novellát olvastam eddig ebben a kategóriában. Itt viszont alig értettem valamit. Nem láttam magam előtt a szerző által teremtett világot, a karaktereket, és ezáltal képtelen voltam benne lemerülni.


Ferenczi Szilvia: Alámerülés


Az urolsó novella volt, amit olvastam. Szép lezárása a kötetnek. Édes-bús történet, igényesen megírva. Sejteni lehet a lány származását, ez mégsem von le semmit az írás értékéből. :) Tetszett!


II. Miért?

Az ezen pályázaton nyert novellák közül néhányuknál a történet szerves része lett, hogy a kérdés hatására a főszereplők visszatekintettek a múltjukba, és ezáltal átértékelték jelenüket. Így próbálva meg választ adni a „gyerekes” kérdésre.

Győrvári József - Az adatgyűjtő
Úgy gondolom, megérdemelten nyert. Vicces volt, jópofa, a befejezés pedig frappáns. :)

L.Bird - Márványpult
Életszerű, keserédes, igaz. Nem tudok többet mondani…


Agatha Keyguard - WildSoul.sys

Jó írás, gördülékeny, de mégsem tudott megérinteni. Ugyanakkor kíváncsian olvastam, hogy merre halad Vincent, mi lesz a sorsa. A végén kicsit olyan érzés keríti hatalmába az embert, hogy ez egy sookal hosszabb történet kicsiny szelete.


Keresztesi Dorottya - Eredményes játék
Igazán életszagú történet. Talán azért is állt mind közül ez a legközelebb hozzám, mert szintén édesanya vagyok, és tökéletesen át tudtam érezni a karakter problémáját. :)


Saláth Barbara - Srác
Ötletes írás, tetszett. Amolyan egy szusszra-olvasós. :)

Ismételten köszönöm a lehetőséget  Vass Attilának, hiszen most is remek novellákkal és karakterekkel találkoztam. Az íróknak hatalmas gratuláció és elismerés! További eredményes alkotást kívánok! :)

2 megjegyzés:

  1. Kedves Andi!

    A dicsérő szavak, mintha hájjal kenegettek volna! Köszönöm. Egy kicsit mégis csalódott vagyok. Az építő jellegű kritikát hiányolom. Bocsánat érte.
    Persze, ha a művem annyira tökéletes, hogy nincs mit javítani rajta, talán azt is képes leszek feldolgozni...

    A ránk áldozott időt és energiát köszönve,
    Győrvári József

    VálaszTörlés
  2. Kedves József!


    Szívesen írtam a novelláitokról, örülök, hogy megtehettem. :)
    Nem rémlik, hogy bármi javítani való feltűnt volna az írásodban. Ebben az esetben jelzem.

    További sok sikert kívánok!

    Andi

    VálaszTörlés